Beløn medarbejderne med en flot julegave

Der er sket et skred i Danmark, hvad angår gavegivningen fra virksomhederne til deres medarbejdere. I kraft af gode skattefordele, nemmere måder at bestille gode gaver på samt et øget fokus på de blødere værdier, er det kommet meget mere på tale at dele rundhåndet ud. Og der kan være rigtig gode fordele i at bruge en smule mere på belønning, end hvad man lige skulle tro.

Gaven er en taksigelse

Når man taler om at købe julegaver til medarbejdere, er der langt mere på spil en at se det som en udgift. Gaver kan fungere som et belønningsinstrument, hvormed man kan autokommunikere en dybfølt tak til sine ansatte.

Når man taler om organisationsteori findes der nemlig både motivations- og vedligeholdelsesfaktorer, hvis man læser Herzbergs teorier. Vedligeholdelsesfaktorer er dem, som skal være på plads som et minimum for at en person kan være i et job. Disse motiverer ikke, men er en nødvendighed. Det er områder som løn, sikkerhed og lignende. Relationen til chefen og kollegaer findes også i denne zone, men nærmer sig mere motivationsfaktorerne, uden dog at være det.

Men teorien fortæller os, at løn i sig selv ikke kan skabe motivation. Det kan status, selve arbejdet, ansvar og anerkendelse dog. Og det er her, du kan bruge gaven på en smart måde. Du kan nemlig bruge gaven som en taksigelse og et fysisk symbol, der er med til at sikre anerkendelse for medarbejderens gode arbejde igennem året. På den måde bliver gaven en del af et ritual, hvor den gives for mere end bare ”fordi alle andre gør det”. Og det er vigtigt.

Gør det nemt for virksomheden at give gaver

Når virksomheden skal findejulegaverne, behøver det ikke være svært. Man kan oprette sig i en gaveshop, hvormed man får rig mulighed for at vælge den rette gave. Du – altså virksomheden – angiver blot et budget, så får den ansatte mulighed for at vælge sin egen gave fra sin smartphone eller en computer.

Det sikrer, at medarbejderen får gaven, men samtidig kan vælge en ting, der passer til ham eller hende. Dermed vinder alle parter på det.

Der er sket et skred i Danmark, hvad angår gavegivningen fra virksomhederne til deres medarbejdere. I kraft af gode skattefordele, nemmere måder at bestille gode gaver på samt et øget fokus på de blødere værdier, er det kommet meget mere på tale at dele rundhåndet ud. Og der kan være rigtig gode fordele i at…